keskiviikko 6. marraskuuta 2013

Kuntokuuri

Se tuntuu olevan muotia tällä hetkellä, joten pitihän sitä sitten itsekin ottaa itseään niskasta kiinni ja ryhtyä asialle. Tai oikeammin ulkoistin niskasta kiinniottamisen treenikaverilleni, joka kouluttautuu personal traineriksi tällä hetkellä. Hän lupasi laittaa minut kesäkuntoon ensi kesäksi. Samalla lupauduin toimimaan hänen "näyttötyönään", eli harjoitusasiakkaana, mikäli siihen on tarvetta. Itse en ole koskaan aiemmin yhdenkään pt:n palveluja käyttänyt ja nytkin luonnolliselta tuntuu se, että pt:nä toimii hyvä kaveri. Hän kuitenkin tuntee minut ja samalla myös reuman tilanteen jne. Pt:ni on kuitenkin onneksi sen tyylinen, että varmasti sanoo suoraan, jos ei ala tuloksia näkymään. 

Koko homma lähti liikkeelle about kaksi viikkoa sitten, kun pt:ni pisti minut pitämään ruokapäiväkirjaa viikon ajan. Minulla on aiemmin ollut tietynlainen käsitys syömisistäni ja täytyy kyllä myöntää, että viikon seuraaminen oli todella valaisevaa! Jo antaessani ruokapäiväkirjaa tiesin kyllä itsekin, missä on vika. Kaverilta tuli vastaus seuraavana päivänä treeneissä: periaatteessa ruokapäiväkirja oli hyvä, ei mitään ylimääräistä (paitsi juustokakkua viikonloppuna, namskis), muttei kyllä myöskään proteiinia tai vettä tarpeeksi. Tämän tiesin. Liian vähällä vedellä tarkoitetaan tässä nyt sitä, kun pääsääntöisesti päivän aikana tulen juoneeksi noin 7 dl vettä (myös treenipäivinä), kun en muka "ehdi" juomaan enempää. Joo, sen jälkeen olen oppinut, että se vesipullon avaaminen ja sulkeminen kestää hurjat 2 sekuntia. Olenkin nyt viikon ajan opetellut juomaan enemmän vettä päästen viikonloppuna jo melkein 1,5 litraan päivässä! Pienet on joo ilot täällä :D

Proteiinien puutteen tiesin jo itsekin. Samoin sen, että leivän mussutukseen olisi syytä kiinnittää huomiota. Palautetuokiosta viisastuneena viime perjantaina kannettiin kotiin kauppakassillinen vihanneksia, hedelmiä, soijajugurttia, papuja, kanaa jne. Proteiinikuuri on siis alkanut. Leivän jätin pois viikonloppuaamuja lukuunottamatta. Ja tuolloinkin lupasin pyhästi syödä ensin vaikka soijajogurttia ja vasta sen jälkeen leipää. Ihmettelin hiukan lauantaiaamuna, että miksi? Tein kuitenkin työtä käskettyä ja huomasin, että jogurtin jälkeen ei jaksanutkaan enää syödä, kuin yhden viipaleen leipää. Arkiaamujen puuron olen myös joka toinen aamu korvannut lautasellisella soijajogurttia, marjoilla ja pähkinöillä höystettynä. Vähän alkuun epäilytti mutta ei, ei todellakaan tullut nälkä! Päinvastoin jogurtti piti nälkää pois vielä paremmin kuin puuro. 

Tällä hetkellä olen intoa täynnä tämän projektin suhteen. Minulla on pituutta ruhtinaalliset 153 cm (pätkä mikä pätkä :D), mutta painoa on kuitenkin kertynyt 60 kg. Ei siis liene epäselvää, että jotain asialle olisi hyvä tehdä. Nyt opettelen sisäistämään muutokset ruokavaliossa ja odottelen pt:ni minulle tekemää liikuntaohjelmaa, joka tulee taatusti ainakin sisältämään karate-treenit kolmesti viikossa. Siitä ei ole epäilystäkään. 

Tästä se alkaa, malakiittin kesäkuntoon -projekti! 

2 kommenttia:

  1. Jee, tsemppiä! :) Mä en tiedä mistä ihmeestä se harhaluulo on voinut tulla et puuro pitäis nälkää. Ei todellakaan, ainakaan mulla. Onhan siinä kuituja joo mutta jos syön 6.30 aamupalaksi lautasellisen puuroa + marjoja tms. niin 10 aikaan on jo ihan järkyttävä nälkä. Yleisin aamupala mulla on nykyään muroja ja mehukeittoa tai sitten jugurttia, mysliä ja 1 viipale ruisleipää. Sillä pystyn sinnittelemään johonkin 11-12 välille. Töissä juon yleensä kupin tai kaks kahvia aamulla ja esim jonkun hedelmän jos on kova nälkä jo aamupäivästä :)

    Veden juominen on yllättävän haastavaa, varsinkin kun sitä ei kannata eikä pystykään juomaan suuria määriä kerralla :) Samoin se et oikeasti söis 3-4h välein. Jos mä oon 8-16 töissä niin se on onneks onnistunu kohtuullisen hyvin mutta ei aina sillonkaan :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mulla on ihan sama. Jos syön aamulla puuroa+marjoja+pähkinöitä ni kymmeneltä on viimeistään nälkä. Jugurtti+pähkinät ja hyvin pärjää sinne puoleen päivään saakka. Mä oon nyt päässy melkeen 2 litraan päivässä veden juonnissa :D.

      Hoh, mä en osaa syödä 3-4h välein. Pikemminki se tuntuu olevan 6-7h välein :D. Vähän olis vielä petrattavaa :D.

      Poista